søndag den 4. oktober 2009

Diesel - Storyn om Renzo Rosso och "Success Full Living"

Ett porträtt av Renzo Rosso.

Renzo Rosso föddes den 15 September 1955 i Brugine, Italien. Han hade en helt normal barndom, eftersom han inte talar mycket specifikt om offentligt.

Under 1975 tog han med en textil utbildning, och började därefter gå sin egen väg. Han hittat rätt partner, och 1978 ledde till skapandet av hans framtida imperium. Med varumärken som Katherine Hamnett, Goldie, Martin Guy, Ten Big Boys och, för naturligtvis, Diesel, var en ny era inleddes. Företaget bildades i samarbete med, bland annat från AG Adriano Goldschmied Jeans Company, som var Rosso fd chef.

Rosso ville skapa ett företag som var unika inom sin nisch och gjorde de nödvändiga chanser. Varför handlade om hans projekt noggrant utvalda. I själva verket var det bästa på sina områden, särskilt när kreativa människor var den viktigaste frågan.

Grundtanken var att skapa en eld, som var fylld med energi, var dynamisk, fantasifull och fungerande för alla. Allt detta skedde i en tid när världen var mycket liknande form, och hur lite gick sina egna vägar.
Designer team fick helt fria tyglar, ger dem möjlighet att skapa produkter som återspeglade deras självständighet, var unik och även vände sig till dem som gick sina egna vägar. Med andra ord bör produkterna anpassas till den nisch som Rosso i sig var en del av.

1985 Rosso tog över kontrollen av hela företaget, han köpte den andra utanför. Och det är från detta år började märket Diesels explosiv tillväxt på allvar.

Först besegrades Italien, och 1991 börjar Diesel att förflytta sig utanför Italiens gränser. Inom några år hela världen erövrades, och målet att slå Levi's jeans tron, därefter har avgjorts.

By 2008, Diesel firade 30 års jubileum på toppen. Varumärket har stor framgång, och samlingar i dag utvidgas till att omfatta andra än jeans och kläder. Faktum Diesel imperium idag följande rader:

Diesel - Jeans, t-shirts, toppar, skor osv. för både honom och henne. Detta är den främsta linjen, eftersom det hela började.
Diesel Black Gold - Clothes for casual-lyx segmentet. Första kollektion kom 2007
Diesel Kids - All in kläder för barn i alla åldrar.
Diesel Solglasögon - Solglasögon för både honom och henne, som tillverkas av Safilo.
Diesel klockor - klockor för både honom och henne, som tillverkas av fossil.
Diesel Parfym - Parfymer för både honom och henne, som produceras av L'Oreal.
Diesel Underwear - Underkläder för både honom och henne, som produceras av Mast Industries Inc.
55DSL - Underground märkningen, som är speciellt inriktad på streetwear-miljö.
55DSL Solglasögon - Solglasögon för både honom och henne, som tillverkas av Safilo.


Diesel har under åren gjort många okonventionella saker inom reklamvärlden. En av de mest slående är den "Diesel Wall". Detta var en tävling där mer än 1200 förslag lämnades in. De 2 bästa valdes ut, och kan idag ses i Milano och Berlin. Bilden nedan är från Berlin.

Solglasögon

Diesel Solglasögon - Solglasögon från Diesel kännetecknas av att ha ett okonventionellt utseende, med moderna former med en myriad av läckra detaljer och många färger. Särskilt skarpa färger eller färgkontraster används ofta. Solglasögon görs i allt från mycket enkla design, den fashionabla och stora modeller med många detaljer.

55DSL Solglasögon - Solglasögon från DSL55 är sorgligt tecken på att vara mycket ungdomlig och riktar sig främst till Streetwear kultur och "vilda" man. Det är särskilt funktionalitet och snygg design är i fokus. DSL55 solglasögon är ofta mycket skarp och trendiga färger och har en perfekt passform.

Vi kan alla i alla, slutsatsen att diesel framgång faktiskt härrör från en extrem fokusering på kundernas behov. Diesel fokuserar på den enskilde individen, och ser världen som en gränslös makro-kultur där deras egna åsikter, attityder och insatser uttrycks.
Därför är Diesels produkter alltid dynamisk, strömförande, oförutsägbara och kors framställaren. Och hur skulle världen vara utan den berömda "Mohawk" Fire!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar